חוק חופשה שנתית

לפי חוקי ומשפטי העבודה בישראל, כל עובד שכיר בישראל זכאי לקבל ימי חופשה שנתיים מהמעסיק, כאשר במקביל לימי החופשה הוא ימשיך לקבל את שכרו הרגיל, בדמות "דמי חופשה".

תכלית החוק היא לאפשר לעובד לנוח מעבודתו היומיומית, לנפוש, להתרענן ולצבור כוחות לשם המשך עבודתו.

את ימי החופשה מחשבים לפי הוותק שהעובד צבר במהלך ימי עבודתו וכן לפי והיקף המשרה שהוא מועסק בה.

החוק, שנחקק לפני שנים רבות ועבר שינויים ותיקונים רבים במהלך השנים, מפרט את זכות החופשה השנתית הבסיסית המגיעה לכל עובד שכיר בישראל, אולם הסכמים קיבוציים רבים וצווי הרחבה שונים שנחתמו במהלך השנים מקנים זכויות משופרות לעובדים רבים.

חישוב ימי החופשה

ככלל, החוק מעניק 16 ימי חופשה לכל שנת עבודה החל מהשנה הראשונה ועד לשנה החמישית, כאשר בשנה השישית העובד יהיה זכאי ל-18 ימי חופשה ובשנה השביעית ל-21 ימי חופשה בתשלום.

חשוב לציין שהזכאות לחופשה תלויה במידה רבה במספר הימים שהעובד עבד בפועל בשנה הרלוונטית: עובד שעבד פחות מ-200 ימים בשנה, למשל, יהיה זכאי לימי חופשה פחותים באופן יחסי לימים שעבד בהם.

אילו ימים אינם נחשבים לימי החופשה השנתית?

מעסיקים רבים מנצלים את חוסר הבהירות סביב נושא ימי החופשה ולעתים מפחיתים לעובדיהם את ימי החופשה השנתיים שלהם שלא כחוק. ימים כמו מילואים, לידה, ימי מחלה, ימי אבל, שביתה וכו' אינם נכללים בימי החופשה השנתיים ואסור, לפי החוק, להחשיבם ככאלו.

כאן המקום לציין שימי המנוחה השבועית אכן באים במניין ימי החופשה השנתית.

פדיון ימי חופשה

תכליתו של החוק היא כאמור להעניק לעובד זמן מנוחה והתרעננות, ועל כן לא ניתן לפדות את ימי החופשה עבור תשלומי שכר. כאשר העובד מסיים את עבודתו התכלית הזו פגה והעובד רשאי לפדות את ימי החופשה שהצטברו במהלך ארבעת השנים האחרונות.

התעסקות עם ימי החופשה השנתית היא משימה מורכבת ומאתגרת ולעתים מצריכה ידע משפטי רב ומעמיק. מעסיקים רבים מוצאים עצמם מבולבלים ועובדים רבים מרגישים מנוצלים כאשר הם באים לחשב את ימי החופשה.

זקוקים לקרש הצלה משפטי מקצועי? צרו קשר עם עורך הדין לדיני עבודה אלון כהן שיבנה עבורכם תשקיף מלא ומקיף על ימי החופשה של העובדים שלכם או שלכם.